Antioksidanter, kroppens små beskyttere

Antioksidanter, kroppens små beskyttere

 

 

Har du lagt merke til hvordan litt sitronsaft på oppskåret eple eller i guacamolen kan forhindre at frukten blir misfarget i kontakt med oksygenet i lufta?

Antioksidanter beskytter cellene i kroppen vår fra skader på en lignende måte, disse skadene kommer av oksidativt stress.

 

Frie radikaler

Hver dag blir cellene i kroppen vår skadet og reparert som en naturlig del av det å eldes. Dannelse av frie radikaler er naturlig, og skjer når vi puster, trener og fordøyer mat. Frie radikaler er molekyler som er skadet. De mangler ett eller flere elektroner, noe som gjør dem reaktive, de reagerer lett med andre molekyler. 

Økt produksjon av frie radikaler skjer blant annet når kroppen utsettes for forurensing, stress, alkohol og tobakk og UV-stråling.

Utfordringen med et høyt nivå av frie radikaler i kroppen er at de kan skade og potensielt endre DNAet i cellene, noe som igjen kan føre til sykdom. Frie radikaler mangler et elektron. Derfor "tar" de elektroner fra molekylene rundt seg, og ettersom disse også da vil mangle et elektron gjør de det samme. Dette fører til kjedereaksjonen kalt oksidativt stress, som på sikt kan føre til en rekke sykdommer.

 

Antioksidanter

Antioksidanter er fellesnavnet på stoffer som beskytter cellene våre mot skader fra frie radikaler, og kan reparere skadde celler.  Antioksidanter kan trygt "donere" elektroner til de frie radikalene, noe som nøytraliserer og uskadeliggjør dem. (- De frie radikalene slutter å “stjele” elektronene). Dette er med på å holde kroppen frisk og å motvirke aldringstegn som følge av oksidativt stress. Det finnes en rekke stoffer som fungerer som antioksidanter i kroppen. Noen er vitaminer, noen mineraler og andre fargestoffer i bær, frukt og grønnsaker.

Kroppen vår produserer noen antioksidanter selv, mens resten er såkalte essensielle antioksidanter vi bør tilføre gjennom kostholdet. Eksempler på dette er vitamin E, vitamin C, betakaroten og selen.

Frukt, grønnsaker, fullkorn og nøtter er typiske matvarer som er rike på antioksidanter. Sterk farge er ofte en god indikasjon på mengden antioksidanter i maten; jo sterkere farge, jo høyere innhold. Blåbær, spinat og tomat er gode eksempler på dette. 

Det finnes flere typer antioksidanter som alle har ulike funksjoner i kroppen. Det er derfor viktig med et variert kosthold for å dekke kroppens behov.

Et par enkle huskeregler er :

 

  1. Spis så ren og naturlig mat som mulig. Næringsinnholdet bevares i større grad om man ikke varmebehandler maten på høy temperatur over lang tid

  2. Spis mat i alle regnbuens farger og bruk fullkornsprodukter

  3. Spis 5 om dagen, i form av frukt, bær og grønnsaker 

 

Man kan også tilføre kroppen antioksidanter gjennom kosttilskudd, for eksempel vitamin C. Vitamin C har mange viktige funksjoner, og er essensiell i forbindelse med kollagenproduksjonen i kroppen.

Vi har derfor valgt å tilsette naturlig vitamin C fra superfrukten acerola i to av våre kollagenprodukter. 

 

 

Flere artikler

Forrige Neste

Relaterte Produkter

Social Proof