Eplemos

Eplemos

 

Høsten er her for fullt, og det samme er de deilige norske eplene. Med sin lange vekstsesong er norske epler kjent for å være ekstra smakfulle og næringsrike. 

Epler inneholder en rekke helsefremmende stoffer. Et av dem er vitamin C som styrker immunforsvaret og øker opptaket av jern fra andre matvarer. Epler har også et høyt kostfiberinnhold som er gunstig for fordøyelsen. Eple har mest vitamin C rett under skallet, så spis gjerne epler med skallet på. Lagringsepler inneholder noe mer vitamin C enn de tidlige sortene. Les mer om vitamin C her.

Har du mye epler til overs kan du for eksempel lage eplemos, som holder seg lenge. Eplemos er anvendelig og kan brukes som fyll i kaker og paier, på brødskiva, på havregrøten eller som en av hovedingrediensene i klassikeren tilslørte bondepiker.

Oppskrift på vafler med kollagen finner du her.

 

 

Eplemos:

 

INGREDIENSER

7 stk. epler
1 dl sukker
0,5 dl vann
1 ss Seagarden Pure Marine Collagen per person

 

SLIK GJØR DU

1. Skrell epler, og kutt i biter.
2. Ha eplebiter, sukker og vann i en kjele og kok til eplene er møre og begynner å bli mos. Norske epler er ofte relativt myke trenger dermed kort koketid. Lager du eplemos av fastere epler må du kanskje øke både mengden vann, sukker og koketid.
3. Avkjøl mosen og fyll på sterile glass. Du kan sette dem i kokende vann i en stor kjele noen minutter for å sterilisere dem. Når de kjøles ned vil det dannes vakuum noe som øker holdbarheten ytterligere.
4. Ønsker du å tilsette kollagen bør dette gjøres rett før servering. Rør inn en spiseskje Pure Marine Collagen per person og server straks.

 

Nysgjerrig på Seagarden og våre produkter? Her kan du lese mer! 

Flere artikler

Forrige

Relaterte Produkter

Social Proof