Hvorfor mister jeg hår?

Hvorfor mister jeg hår?

 


Hårtap kan for mange oppleves svært dramatisk og vanskelig å snakke om. Mange tror det kun er menn som opplever hårtap, men dette rammer også kvinner. I vår verdensdel rammes 75 % menn av hårtap i løpet av livet, mens det hos kvinner er rundt 20 % som opplever dette i en så stor grad at det føles kosmetisk skjemmende.

Håret blir av mange sett på som kvinnens pryd, og hårtap går direkte på utseende. Det å miste hår kan gå utover selvbildet og føles som en slags sorg. Det handler ikke bare om å miste hår, men også om å miste selvbildet.

En gjennomsnittsperson mister mellom 100 og 150 hårstrå daglig, mister man mer enn dette vil det over tid føre det til hårtap. I medisinsk terminologi kalles hårtap for androgen alopeci, og det beskrives som en tiltagende svakhet i hårsekken, som fører til at hårstrået løsner.  

Hårtap kan skyldes mange årsaker. Den vanligste er arvelig hårtap, der enkelte mister mye hår allerede i tjueårsalderen. Andre årsaker kan være sykdom, graviditet, overgangsalder, bivirkninger av medisiner, samt vitamin- og mineralmangel.

Når kvinner nærmer seg overgangsalderen, svekkes hårsekkene på grunn av at kroppen produserer mindre av kjønnshormonene østrogen og progesteron. Vekstfasen til håret blir kortere og hår ville falle av hyppigere og det nye håret vokser ut saktere. Det håret som vokser ut erstatter ikke de hårene som har falt av.

Stress over lengre tid og stresslidelser utløst av traumatiske hendelser kan forårsake hårtap. Telogent effluvium er en tilstand der hårveksten stagnerer i en periode, og hårstråene løsner. Tilstanden opptrer nesten utelukkende hos kvinner og årsaken til hårtapet skyldes at hårsekkene utsettes for en type «sjokk». Traumeutløst hårtap kan forekomme flere måneder etter selve hendelsen.

Hard behandling av håret i form av for eksempel kjemisk bleking og varmebehandling kan også føre til hårtap.


Hva kan man gjøre for å forebygge eller redusere hårtap?

  • Hårtap og D-vitaminmangel har vist seg å ha en sammenheng.* Gjennom et sunt og variert kosthold sikrer du kroppen den næringen den trenger. 
  • Bruk skånsomme og pleiende hårprodukter, og unngå kjemiske behandlinger av håret i form av bleking/permanent. 
  • Den psykiske helsen er like viktig som den fysiske. Har du utfordringer med stress, er det viktig å ta tak i årsaken. Stressrelatert hårtap er som oftest forbigående. 
  • Inntak av kollagenpeptider kan ha positiv effekt på hårtykkelsen.** 

 

 “Jeg har gått gjennom en tøff periode i livet mitt og jeg mistet unormalt mye hår. Etter bruk av kollagen fra Seagarden mistet jeg mindre hår”

- Mariann, 50 år

 

"Jeg var nettopp hos frisøren og hun kommenterte at jeg hadde fått veldig mye nytt, ungt og friskt hår." 

- Cecilie, 47 år

 

Kollagenpeptider inneholder de essensielle aminosyrene som er nødvendig for å bygge et sterkt og sunt hår, og kan enkelt blandes i varm eller kald drikke eller røres inn i yoghurt eller havregrøt.

Prøv Seagarden Marint kollagen med tilsatt vitamin C for å sikre en sunn kollagenproduksjon.

 

 

*Almohanna, Hind M. "The role of Vitamins and Minerals in Hair Loss: A Review"
** I 2020 ble det gjennomført en randomisert, placebokontrollert studie med kvinnelige personer i alderen mellom 39 og 75 år. Oralt inntak av spesifikke kollagenpeptider førte til en økning i hårtykkelse sammenlignet med placebo.  (S. Oesser, 2020; “The oral intake of specific Bioactive Collagen Peptides has a positive effect on hair thickness.”)

Flere artikler

Forrige Neste

Relaterte Produkter

Social Proof