Ta vare på huden i vinter!

Ta vare på huden i vinter!

 

Huden beskytter kroppen vår mot ytre påvirkning som UV-stråling, uttørking, kjemikalier og andre skadelige stoffer, og mot angrep fra mikroorganismer (for eksempel bakterier og virus). Derfor er det viktig å ta godt vare på den!

 

Nå som vi nærmer oss vinter blir luften kaldere og tørrere, og huden utsettes dermed for større svingninger i både temperatur og luftfuktighet enn ellers. Dette kan føre til at huden kjennes tørr og irritert.

 

Så hvordan kan man best ta vare på huden i vintermånedene?

 

  1. Sett ned temperaturen på termostaten hjemme dersom det er mulig uten at det går ut over komforten. Dette gjør at temperatursvingningene ikke blir så store, luften blir ikke fullt så tørr, og du sparer både lommebok og miljøet i samme slengen!

 

  1. Bruk mild såpe og hudprodukter som er tilpasset din hudtype, med minst mulig parfyme og ingredienser som kan irritere. Bruk gjerne en såpe med pH så lik hudens som mulig; 5,5.

 

  1. Kort ned dusj/badetiden. Det er kanskje ekstra fristende med en lang og varm dusj nå som temperaturen kryper nedover, men ønsker du å ta best mulig vare på huden kan det lønne seg å korte ned dusjtiden til 5-10 minutter, og helst med så lunkent vann som mulig. Her er du samtidig også med på å spare miljøet.

 

  1. Har du tatt en dusj eller vasket hendene, tørk deg godt før du går ut- dette gjelder både hud og hår. Det gir samme effekt som når du slikker deg på leppene når de er tørre, -det forverrer ofte problemet. Bruk gjerne kuldekrem på dager som er ekstra kalde, dette beskytter huden mot frostskader og uttørring.

 

  1. Gi huden fukt! Får du fort tørr hud om vinteren er det lurt å smøre seg ofte, særlig når man har dusjet og det naturlige fettlaget som beskytter huden blir mindre. Av samme grunn er det også lurt å unngå mye hard skrubbing av huden. For ekstra fukt, smør deg med en fet krem som kan virke over natta, og smør gjerne leppene som er ekstra utsatt.

 

  1. Har du trent eller fått våte sokker eller votter, skift så fort du kan. Dette har de fleste lært da de var små, og det er det flere gode grunner til; ikke bare unngår du å bli kald, du slipper at huden blir irritert.

 

  1. Solkrem er ikke bare for sommermånedene! Husk at sola også tar på vinteren, selv når det er overskyet. For å beskytte huden best mulig mot UV-stråling er det lurt å bruke en dagkrem med solfaktor på minst SPF15. Ta gjerne tilskudd av D-vitamin, det er det mange som ikke får i seg nok av på vinterstid, spesielt om man bruker solfaktor.

 

  1. Husk å drikke nok og spise riktig. Huden påvirkes ikke bare av ytre faktorer, men også av det vi inntar av mat og drikke. Inntak av blant annet omega-3 og -6 og kollagen kan være med på å øke den naturlige fuktigheten til huden innenfra. Hvis du ønsker å vite mer hvordan marint kollagen påvirker hudfuktighet, kan du lese om Dermatest undersøkelse på https://seagarden-norway.com/wp-content/uploads/2017/08/Nutricoll-Marine-Collagen-Study_Methodology-Info.pdf

 

 

Normalt sett produserer kroppen tilstrekkelig med kollagen på egen hånd, men ulike faktorer kan hemme eller redusere kroppens produksjon; aldring, stress, røyking, overdreven soling, autoimmune sykdommer, høyt sukkerinntak, og næringsfattig kosthold generelt.

 

Vi anbefaler å tilføre din daglige hudpleierutine en næringsboost fra innsiden.

Daglig inntak av Seagarden Marint kollagen kan være en god måte å tilføre huden virkestoffer som både gir fuktighet innenfra og kan forebygge aldring. 

Flere artikler

Forrige Neste
Social Proof