Er isbading sunt og hvordan påvirker dette kroppen?

Er isbading sunt og hvordan påvirker dette kroppen?

 

 

Er du en av de som har kastet seg på isbadebølgen de siste årene? Da er du ikke alene. I flere storbyer har det de siste årene dukket opp små flytende badstuer, der man har sjøen rett utenfor badstudøra. Det gjør det kanskje enda mer fristende kaste seg uti. Men er dette bra for helsen vår?

 

 

 For hva skjer egentlig med kroppen når man isbader?

 

Pusten din

Pusten din går raskere enn normalt, og enkelte hyperventilerer av kuldesjokket. Dette er fordi kroppen jobber for å holde kroppstemperaturen oppe. Det er særlig de som isbader for første gang som opplever hyperventilering, dette går ofte over når man har vært gjennom det noen ganger.

Kroppstemperaturen

Isbading er definert som bading i vann som holder under 10 grader, og vann overfører varme og kulde raskere enn luft. Kroppstemperaturen din faller derfor naturlig nok raskt. Men regelmessig isbading styrker blodomløpet ditt, og du vil muligens kjenne at kroppen, også i andre situasjoner, blir bedre til å holde på varme.

Blodtrykk og puls

Både pulsen og blodtrykket ditt stiger med én gang du er i vannet. Hjertet jobber hardt for å holde de vitale organene dine varme. Dette kan, dersom det gjøres ofte, på sikt gi deg lavere hvilepuls, og være med på å styrke hjertet ditt.

Blodårene

Det kalde vannet får blodårene i huden til å trekke seg sammen. Dette fører til den prikkende eller stikkende følelsen man får i huden. Når man kommer opp av det kalde vannet, utvider blodårene seg igjen og man kjenner blodet strømme til. Dette gjør at man ofte får følelsen av å være enda varmere enn før man badet.

Humøret

Mange isbadere forteller at de kjenner på en slags lykkerus etterpå. Dette er fordi kroppen skiller ut store mengder med adrenalin, serotonin og endorfiner. Disse hormonene virker nedstressende og oppløftende på humøret. Et kort bad på 20-30 sekunder, kan faktisk gi deg lykkefølelse i flere timer etterpå.

Immunforsvaret

Kuldesjokket setter immunforsvaret i alarmberedskap. Enkelte studier viser at det kan føre til styrket immunforsvar, som ditt gjør deg mer robust mot forkjølelse og andre sykdommer.

Hjernen

Kulde øker blodgjennomstrømningen i hjernen. Noen kan oppleve å få såkalt «brain freeze», som man kan få ved å spise is for fort. Men dette går også ofte over dersom man isbader hyppig.

Forbrenningen

Når du fryser, bruker kroppen ekstra energi på å holde varmen, dette fører til en økt forbrenning. Kombinerer du isbading med en tur i badstua, økes denne effekten.

Det er også gjort studier som viser at blodsukkeret holder seg mer stabilt hos isbadere, og behovet for insulin hos diabetikere blir lavere.

 

Men isbading innebærer noen risikofaktorer man skal være klar over.

   

Noen «isbadevettregler» man bør huske på er:

 

  • Ikke bad alene, du kan få du krampe eller kuldesjokk 
  • Ikke vær ute i vannet for lenge. Enkelte har opplevd å besvime av sjokket kroppen utsettes for
  • Vær forsiktig med å dukke hodet under vannet- gjør du det bør du ikke være under lenge
  • Det kan være lurt med sokker eller badesko, slik at du unngår å få frostskader eller kutte deg på isen
  • Sørg for å få varmen raskt tilbake, skift til tørre og varme klær like etter badet. Har du en badstue tilgjengelig, er dette en ypperlig måte å få igjen varmen
  • Unngå isbading dersom du har alvorlig hjerte- og karsykdom, lavt blodtrykk eller epilepsi, -kuldesjokket kan i verste fall føre til infarkt, anfall eller besvimelse

  

Godt bad!

Flere artikler

Forrige Neste

Relaterte Produkter

Social Proof