Tre gode grunner til å få ski på beina!

Tre gode grunner til å få ski på beina!




Har du kommet deg ut på årets første skitur?

 

Da merket du kanskje du ble litt stiv og støl etterpå? Dette er fordi du fikk brukt muskler som vanligvis ikke blir brukt.

Langrenn er nemlig en av de mest effektive formene for mosjon, og en treningsform der du bruker hele kroppen. Du kommer deg også opp av sofaen og utendørs, en uslåelig kombinasjon for helsa!

 

Her kommer tre gode grunner til å få på seg skiene:

 

1. Det å være ute i naturen minst 20 minutter om dagen har vist seg å være positivt for den mentale helsa vår, og sammen med fysisk aktivitet og dagslys er dette med på å gi mer energi, forebygge psykisk og fysisk sykdom, samt øke livskvaliteten vår.

2. Veier du 80 kilo, kan du forbrenne hele 960 kalorier på en times skitur. Veier du 70 kilo, kan du forbrenne 840 kalorier, ifølge aktivtrening.com.

3. Ski trener blant annet strekkapparatet i kroppen, som er med på å forebygge mot dårlig holdning, skader og andre smerter. Skigåing er også bra trening for stabilitet og balanse.

 

Mindre ski enn før

 

Nordmenn er kjent for å være født med ski på beina, men statistisk sentralbyrå melder om at vi går færre og kortere skiturer nå enn før. Kanskje er det fordi vi har kortere sesong enn tidligere, eller er det kanskje fordi vi har blitt med glade i å følge sporten på TV?

Uansett hyppighet og lengde på turen, er det alltid bedre å komme seg ut en tur! Og er det en sesong siden sist kan det være lurt å starte rolig.

Er du usikker på teknikk kan et skikurs være et godt sted å starte. Det finnes gode introduksjoner og kurs gratis på nett. Flere lokale foreninger tilbyr også gratis utlån av skiutstyr for alle som ønsker å prøve seg. Sjekk www.bua.io, www.frigo.no eller ta kontakt med din lokale skiforening. 

Langrenn er en sport som er skånsom mot leddene våre, og gir en mindre belastning på kroppen enn løping. Det kan derfor være fint å gå på langrenn om man vil forebygge belastningsskader på for eksempel knær.

Kollagen har vist seg å kunne hjelpe mot muskelstølhet etter trening, samt kunne virke forebyggende mot muskel- og leddplager.

Sammen med et variert kosthold kan marint kollagentilskudd fra Seagarden være en med på å gi en god og frisk start på sesongen!

 

Visste du at vårt marine kollagen er type I kollagen som spiller en viktig rolle for bindevevet i huden og i beinvev? Her du kan lære mer om dette: https://seagarden.no/blogs/oppskrifter/hva-er-hydrolysert-marint-kollagen-type-i

 

Kilder:

https://www.researchgate.net/publication/331225192_The_effects_of_collagen_peptides_on_muscle_damage_inflammation_and_bone_turnover_following_exercise_a_randomized_controlled_trial

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/vi-gar-mindre-pa-ski-enn-for

https://www.klikk.no/helse/trening/guide/na-kan-du-forbrenne-840-kalorier-i-timen-2502172

 

Flere artikler

Forrige
Social Proof