Superproteinet Kollagen

 

Er huden din mindre fast enn tidligere? Eller har leddene dine blitt svakere? Bertine Zetlitz opplevde det samme, helt til hun fikk høre om superproteinet kollagen i yogagarderoben. Etter tre måneder merket hun store forskjeller i hverdagen!

 

Superproteinet som minker med alderen

Proteinet vi har mest av i kroppen heter kollagen og er “limet” i kroppen vår. Det gir oss styrke, elastisitet og fleksibilitet i både hud, ledd og ben.

Faktorer som røyking, alkohol, vind, sol, kosthold og lite søvn påvirker aldringsprosessen til huden vår. Med alderen vil dessuten huden sin evne til å naturlig fornye kollagenet reduseres med rundt 1,5 % per år. (Sibilla, 2015) Denne nedbrytningen kan starte så tidlig som i 25-års alderen.

  

Zetlitz sitt møte med kollagen

 

Bertine Zetlitz fikk høre om kollagen for første gang i yogagarderoben i Oslo, hvor hun ble fortalt at det er bra for både huden, sener, leddbånd og bindevev.

“Jeg spurte de andre på Yoga treningen hvorfor kollagen er bra for kroppen.  Med en gang de fortalte at kollagen gjør kroppen elastisk, og at denne elastisiteten daler etter fylte 25 år ble jeg en kollagennerd” (Bertine Zetlitz - Foto: Magnus Westerlund)

Den neste perioden brukte Zetlitz mye tid på å både lese og teste, og resultatet var over all forventning. Hun som aldri hadde hatt særlig mye hår hadde plutselig hele hodet fullt, samtidig som neglene både ble lange og solide. Og den beste nyheten var at produktet Seagarden Marint Kollagen, som hun bruker daglig, er 100 % naturlig og bærekraftig!

 

Hva gjør kollagen med kroppen din?

Kollagen er viktig for kroppen generelt, men hvordan påvirker det deg i hverdagen? Forskere har observert flere effekter av kollagen, og noen av disse er:

  • Kollagen hjelper med å opprettholde kroppens fleksibilitet og styrke, og finnes i stor grad i både hud og bindevev. Bindevev finnes overalt i hele kroppen, og har som oppgave å støtte, styrke, avstive og holde kroppen sammen. (1)
  • Kliniske og prekliniske studier viser ulike positive effekter på fleksibilitet i sener, stabilitet i leddbånd, bein metabolisme samt muskel - og beinintegritet etter et inntak av marine kollagenpeptider. (7,8,9)
  • Kollagenfibrene bidrar med å danne fundament for hud, hår og negler. (2-4)

 

Bertine Zetlitz forteller at hun gjør yoga hver dag, og presser kroppen sin hardt i forhold til fleksibilitet og styrke. Tidligere kjente hun påkjenningen særlig i leddene i knær og skuldre, men dette har nå blitt redusert etter at hun begynte å ta tilskudd av kollagen.

 

Bestill Seagarden Marint Kollagen her

Seagarden er den eneste produsenten av marint kollagen i Norge og Norden. Råstoffet som brukes er fra torsk som er fra 100 % bærekraftig fiske i Nord-Atlanteren.

 

 

 

Referanser

1. Lodish et al., Molecular Cell Biology, Sixth edition, 2008 by W.H. Freeman and Company. s, 825

2. Marcus, R., Feldman, D., Kelsey, J. (eds) (1996) Osteoporosis. Academic, New YorK

3. Flaschmajer, R., MacDonald, ED., Perlish, JS., Brugeson, RE., Fisher, LW. (1990) Dermal collagen fibrils are hybrids of type I and type III collagen molecules. Journal of Structural Biology 105(1-3), 162–169.

4. Sibilla, S., Godfrey, M., Brewer, S., Budh-Raja, A., Genovese, L. (2015). An overview of the beneficial effects of hydrolysed collagen as a neutraceutical on skin properties: scientific background and clinical studies. The Open Nutraceutical Journal 8, 29-42.

5. BT innsikt, Profesjonelle proteiner: http://innsikt.bt.no/profesjonelle-proteiner/ Schrieber, R., Gareis, H. (2007) Gelatine Handbook: Theory and Industrial Practice. Wiley-VCH, Weinheim, 347 pp.

6. Asserin, Jérome, et al. “The effect of oral collagen peptide supplementation on skin moisture and the dermal collagen network: evidence from an ex vivo model and randomized, placebo-controlled clinical trials.” Journal of cosmetic dermatology 14.4 (2015): 291-301.

7. Zdzieblik, Denise, et al. «Collagen peptide supplementation in combination with resistance training improves body composition and increases muscle strength in elderly sarcopenic men: a randomised controlled trial.» British Journal of Nutrition 114.08 (2015): 1237-1245

8. Rumian, AP., Wallace, AL., Birch, HL. (2007). Tendons and ligaments are anatomically distinct but overlap in molecular and morphological features--a comparative study in an ovine model. Journal of Orthopedic Research 25(4), 458-464.

9. Schunck, M., & Oesser, S. (2013). Specific collagen peptides benefit the biosynthesis of matrix molecules of tendons and ligaments. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 10(Suppl 1), P23.